Vymyslet ideální dárek pro cestovatele je snadné, říkáte si? Co takhle kapitánský průkaz typu C?
Po troše pátrání a doporučeních jsem si vybrala kurz u společnosti Seawolf v Praze a od první komunikace až po finální zkoušky a papírování musím uznat, že jsou to profíci na slovo vzatí. Specifikaci průkazu typu C i konkrétní finanční a organizační informace najdete zde: https://www.kapitanskezkousky.cz/kurz/kat-c/.
S neuvěřitelným nadšením přichází také obrovská zodpovědnost, proto doporučuji vždy pečlivě zvážit, zda se takový dárek hodí právě pro toho vašeho snílka. Jachtingové školy naštěstí neberou výuku nových kapitánů na lehkou váhu a skutečně dělají vše pro to, aby na vodu nepustily jen tak někoho. Během teoretické přípravy do budoucích mořských vlků doslova nahustí veškeré potřebné informace, a tak si buďte jistí, že výpočet správného námořního kurzu, orientace na mapě či námořní právo vás při výuce neminou. K tomu samozřejmě počítejte i s meteorologií, první pomocí, popisem lodi a alespoň základní angličtinou. Jako třešinku na dortu navíc dostanete i školení o bezpečnosti na lodi a povinné výbavě a můžete vyplout. Tedy… skoro.
Většina jachtingových škol nechává na studentech, zda nejdříve absolvují teoretické kurzy a zkoušky a až potom vyplují na praktický kurz, nicméně třebaže to jde i opačně (tedy nejdříve praxe, poté teorie), z vlastní zkušenosti tento postup důrazně nedoporučuji. Sice se vám po týdnu na lodi bude o trošku lépe skládat třeba zkouška z plavební nauky, ale přijít na loď bez jediné předchozí znalosti o předpisech či dopravním značení je vyložený hazard.
Každá škola to má trošku jinak, a některé z nich nabízí například i „dobrodružnější“ alternativu ke klasickému praktickému výcviku v podobě regaty amatérských posádek. V praxi to pro nováčka „bez papírů“ vypadá tak, že k posádce zkušených, leč stále rekreačních kapitánů – já například vyfasovala tři o generaci starší kapitány s desetiletou praxí na moři – škola přiřadí úplného nováčka. Společně tahle skupinka tvoří závodní tým ve třídenním závodě kolem chorvatských ostrovů. Každý den ráno se dozví trasu, kterou musí uplout a jede se. Báječné na tom všem mi přišlo hlavně to, že takhle vypadaly mé první tři dny na lodi v životě – spousta energie, valná většina naučené teorie okamžitě užitá v praxi a hlavně situace, do kterých se při běžném praktickém výcviku nejspíš nedostanete. Během jedné etapy závodu se nám třeba zhoršilo počasí natolik, že byl závod nečekaně ukončen a všechny lodě se musely neprodleně vrátit do přístavu. To ovšem není v několikametrových vlnách a silném větru vůbec žádný med ani pro zkušené kapitány, a kdybych absolvovala pouze klasický praktický výcvik, během takové bouře bych se na moře nikdy nedostala. A jak by se pak člověk naučil jednat v krizi, kdyby žádná nenastala? Navíc s touto posádkou nováček tráví na moři i zbytek týdne, kdy je celý zbývající čas věnován výhradně jeho výcviku. Je asi jasné, že při běžném praktickém kurzu, kdy je na lodi 6-8 studentů, celé čtyři dny v kuse nováček za kormidlem rozhodně nestráví.
Co se týče období, kdy se na kurz přihlásit, nejlepší je prokousat se teorií mimo sezónu, tedy na konci podzimu-začátkem jara, abyste hned na jaře mohli vyrazit na moře s čerstvými informacemi v hlavě. Jak říká jeden můj známý kapitán, na jaře je větší šance, že nebude jen azuro a vítr bude třeba i reálně foukat. Plout s pomocí motoru je totiž oproti plachtění úplně jiná liga. A učit se plachtit v bezvětří… inu… to snad raději zažít bouři při jarní regatě. Takže pokud sháníte dokonalý dárek k Vánocům, je ten nejvhodnější čas pro kapitánský průkaz.
http://www.cestouni.cz
http://www.facebook.com/cestouni/
http://www.instagram.com/cestouni/